Tip na sobotňajší výlet: Chata Lajoška

alebo tehotenská túra v slnečnú sobotu

kracame lesom
kracame lesom (zdroj: moja malickost)

Trasa:

Košická Belá, potoky (zastávka autobusu) - Chata Lajoška (žltá)

Chata Lajoška - Chata Jahodná (zastávka autobusu, červená)

Chata Jahodná - Bankov (červená)

Dĺžka:

Košická Belá, potoky - Chata Jahodná: 11,8 km

celá trasa: 21,8 km

Prevýšenie:

asi 500 m - stále nemám dobrú mapu

Náročnosť:

vhodná pre každého (aj pre tehotné ženy a na vykecávanie sa celou cestou)

Účastníci výletu:

Lenka, Vierka (Boni), Peťo (tuleň), ja (a malý Vilko, turistické skorobábo)

Ako sme išli my:

7.15

Ráno som začala panikáriť, pretože som si uvedomila, že keď chcem stihnúť autobus, budem musieť pridať do tempa aj do kroku. Nakoniec som došla dosť skoro na to, aby som nemusela čakať na autobus a aby som sa stihla poriadne nadýchnuť a doplniť kyslíkový dlh. Dobrá rada preto pre mne podobných: Nepiť rannú kávu bez intenzívneho pohľadu na hodinky.

7.26

Zastávka, na ktorej sme vystúpili sa volá Košická Belá, potoky. Cesta prebehla normálne: nástup, usedenie, kecanie, výstup. Nič náročné.

7.27

Vyrážame. Pokusný telefonát Ivke, ktorá sa tam vraj niekde vyskytovala na chate mal zamietavý koniec. V takej hmle? Takto skoro ráno? Nuž, vážne bolo vonku sivo a mliečno, ale to predsa nevadí. Cesta totiž začína v chatkovej oblasti a je spevnená asfaltom. Okrem toho je dostatočne široká pre štyroch ľudí, málo strmá a blata je na nej aj v mokrom počasí minimálne množstvo.

Ako ráno plynulo do dopoludnia, ukázalo sa nám slniečko. Celkom romanticky to vyzeralo keď sa márne snažilo predrať cez stromy a lesnú hmlu. Po miernom stúpaní a plynulom prechode na spevnenú lesnú cestu, sme sa dostali do dostatočnej výšky na to, aby sa nám ukázal ďalší inverzný výhľad.

cca 10.00

Prichádzame na rázcestník pod Železným vrchom. Na kopci sa síce nachádza hustý ihličnatý les, široká lúka a nejaká zrúcanina posiedky, my sme sa však rozhodli to všetko oželieť a vycapiť sa na drevá. Po dostatočnom slnení, najedení a premrznutí (predsa je len ten november), sme sa pohli na Lajošku. Počasie bolo fakt prenádherné, o to ľahšie sa nám kráčalo jesenným lesom.

cca 10.45

Prichádzame na chatu na Prednej Holici, teda na Lajošku. Slnko stále svieti, no ohrial nás najmä chatársky čaj. Okrem nás sa peknú sobotu rozhodli využiť aj iní turisti a cyklisti. Stretli sme malého kňučiaceho psíka, ktorý vrtel chvostom, akoby chcel odletieť. Na chate sme nepobudli dlho, aj keď pôvodný plán bola obedná fazuľová polievka.

Týmto chcem pripomenúť fajčiarom, že v čisto drevenej chate Lajoška sa fajčiť nesmie. Inteligentnému človeku by to možno došlo hneď, (aj keď by si nevšimol, že chata je skoro celá z dreva) že na stoloch sa nenachádzajú popolníky. Ale výhovorka, že nevidela nápis, že sa fajčiť nesmie je celkom dosť do očú bijúca blbosť.

cca 11.00

Odchádzame z Lajošky a na vlastné riziko sa púšťame cez Pišiverku na Jahodnú. Cyklisti - kaskadéri skúšajú našu nervovú sústavu a to, ako blízko nás dokážu prejsť v čo najväčšej tichosti. Cesta je inak zkopca dokopca, čiže žiadna nuda. Pokojne v novembri môžete aj huby zbierať. A dokonca ich potom aj zjesť. A prežuť. A prežiť.

cca 12.00

Prichádzame na zjazdovku. Tam sa začal koniec sveta. Hmla pohlcovala les a hrozilo, že o chvíľu nebude vidieť nič. My sme však vybabrali nielen s hmlou, ale aj s našimi kĺbmi a nespustili sme sa dolu po zjazdovke. Pekne sme si ju obišli kľukatou, nie až takou strmou cestičkou. Cesta po zjazdovke je síce strmšia, no tým pádom (najmä pre starších a nie srnčieho kroku zdatných turistov) aj dlhšia.

12.20

V prípade, že po pol dni strávenom v prírode už človek nevládze, alebo cíti silnú túžbu vrátiť sa do hluku, špiny, hmly a pľuhy mesta, DPMK mu ponúka jedinečnú možnosť prikúpiť si cestovný lístok a zviezť sa autobusom pohodlne do Košíc. V prípade, že si človek chce vychutnať druhú v tichu lesa plného čistého vzduchu a jesennej vône lístia, môže pokračovať ďalej. Samozrejme, niekedy sa naskytnú situácie, keď sa človek vrátiť jednoducho musí, lebo návšteva by to nepochopila. Tak sa stalo, že sa Lenka, tuleň a malý Vilko odpojili a my s Boni sme im kývali, kým sa autobus nestratil za zákrutou.

12.30

Odchod do Košíc. Pobrali sme sa spolu s autobusom ďalej. Do Košíc sa z Jahodnej dá dostať rôznymi spôsobmi. My sme si vybrali červenú značku (lebo tadiaľ Boni pred pár týždňami šla a lebo je to esenpéčka). Ďalšia príjemná poobedňajšia prechádzka. Ďalší nervy drásajúci cyklisti, nedávajúci žiadne zvukové znamenie. Celú cestu sme prekecali.

14.00

Ani sme sa nenazdali a prišli sme na Bankov. Svetla bolo ešte hojne a tak sme sa rozhodli netúlať sa zbytočne po červenej lesnej značke a odbočili sme pomedzi chatky na lúku pri bani. Na lúke sme sa chceli ulakomiť na trnky. November je, možno budú aj celkom fajne vymrznuté. Také boli trpké, že som si ústa necítila ani po dôkladnom výplachu. Boni sa len čudovala, ako sa tým mohla napchávať ako dieťa.Stará zjazdovka nám len pripomenula, že naše kolená už predsa len nie sú najmladšie. Domov som došla okolo tretej (aj s cestou do obchodu). Paráda.

Pekný, ba až priam malebne utešený výlet sme si dokázali vytvoriť v teplojesenný novembrový deň. Vôbec nie náročný na pohyb, o to viac plný pohody. Vrelo každému odporúčam. Taký oddych ako v lese nie je v žiadnej posilke.

Viac fotiek uvidíte, keď spravíte klik.